سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تک پزشک قطب اطلاعات پزشکی ایران

 

کانول بینی با جریان بالا  (HFNC) ، که در ابتدا در اطفال برای نوزادان تازه به دنیا آمده استفاده می شد ، اکنون به بخشی جدایی ناپذیر در بخش مراقبت های ویژه (ICU) تبدیل شده است ، خصوصاً در بیماری همه گیرCOVID-19 که هم مردم و هم مردم آسیب می بیند. سیستم مراقبت های بهداشتی بیماری همه گیر COVID-19 همچنین توده ها را در مورد HFNC آموزش داده است.


احتمالاً تهیه یک مقاله تحریریه و مروری در مورد HFNC در این مقطع برای تجزیه و تحلیل ، ارزیابی و تدوین دستورالعمل های استفاده از HFNC مناسب است. مقاله HFNC در این شماره اصول و بسیاری از مزایای استفاده از HFNC را پوشش می دهد

اجزای HFNC یک مولد جریان است که سرعت جریان گاز را تا 60 لیتر در دقیقه فراهم می کند ، یک مخلوط کن هوا و اکسیژن است که FIO2 را از 21? به 100? تنظیم می کند و یک رطوبت ساز است که مخلوط گاز اشباع شده را در دمای 31 درجه سانتیگراد تا 37 درجه تنظیم می کند. C که از طریق یک لوله گرم شده منتقل می شود تا تراکم واسطه با شاخک بینی با سوراخ بینی با بیمار به حداقل برسد. [2] حتی اگر مناسب باشد که از آن به عنوان یک سیستم اکسیژن بینی با جریان بالا نام ببرند (زیرا این نشان می دهد اکسیژن با غلظت بالایی تأمین می شود) ، اصطلاح HFNC همچنان که در ابتدا معرفی شد همچنان ادامه دارد. در درمان بیماران کرونایی استفاده از یک کپسول اکسیژن استاندارد و حرفه ای جزء الزامات درمانی جهت اکسیژن رسانی و تنفس بیمار میباشد.


HFNC جریان قابل توجهی از هوای مخلوط با حداقل رقت اکسیژن را فراهم می کند و هوا را از فضای مرده شستشو می دهد. ، این امر با کانول بینی معمولی حتی با جریان در محدوده 10 تا 15 لیتر نمی تواند حاصل شود. حداقل یا ماسک غیر تنفس HFNC اغلب در جلوگیری از لوله گذاری نای و تهویه مکانیکی کمک می کند ، که در بسیاری از موارد برای بیمار مفید است. این می تواند در بهبود زودهنگام با اثرات مخرب کمتر بر روی سیستم تنفسی و قلب و عروق و ماندن در ICU کوتاهتر کمک کند. ارزیابی بیشتر HFNC بسیاری از مزایای دیگر را نشان داد که هیچ ضرر عمده ای ندارند.

سیستم HFNC هوای گرم و مرطوب را به بیمار ارائه می دهد و از التهاب مجاری هوایی جلوگیری می کند. این عملکرد توسط دستگاه رطوبت ساز و نه کانول به خودی خود در اکثر دستگاه های معمول درمان اکسیژن (COT) جدا از دستگاه های کلاسیک ونتوری انجام می شود. جریان های زیادی حاصل نمی شود و مرطوب سازی از طریق روند طبیعی فیزیولوژیک در دستگاه تنفسی بومی رخ می دهد. به دلیل وجود جریانهای زیاد در HFNC ، مرطوب سازی فعال ضروری است زیرا بینی و دستگاه تنفسی فوقانی قادر به کنار آمدن با چنین جریانهای بالای گازهای خشک نیستند

جریان زیاد ارائه شده توسط این سیستم نوعی فشار مثبت در بازدم را به ویژه با دهان بسته ایجاد می کند. اگرچه این اندازه در حدود 3-4 سانتی متر H2O است ، اما هنوز هم می تواند به جلوگیری از سقوط آلوئول کمک کند هرچند برای استخدام آلوئول های فرو ریخته شده بسیار کم است.

سیستم HFNC نیز نسبت به تهویه غیر تهاجمی (NIV) با ماسک محکم ، سبک و قابل قبول برای بیماران است. HFNC به بیمار آزادی بیان و غذا خوردن را می دهد در حالی که لخته خواری ایجاد شده توسط یک رابط ماسک محکم در طول NIV را از بین می برد.

HFNC یک تنظیم ساده است و حتی توسط پرسنل پرستاری نیز می تواند به راحتی مدیریت شود. حتی وقتی به مزایای HFNC اشاره می کنیم ، باید از مضرات همان محصول نیز آگاه باشیم. تنظیم آسان و دستی آن ممکن است منجر به استفاده غیرضروری در بیماران شود بدون این که خطرات آن را در برابر منافع بسنجید.

علاوه بر این ، یکی از مزایای آن می تواند به یک ضرر تبدیل شود زیرا لوله گذاری به تأخیر می افتد زیرا اکسیژن رسانی زودهنگام تحت تأثیر قرار نمی گیرد. تأخیر در لوله گذاری می تواند باعث افزایش مرگ و میر شود زیرا مراقبت های تنفسی مناسب ممکن است به موقع ارائه نشود.

با شواهد جدیدی در مورد استراتژی های مدیریت COVID-19 ، ما دائما در تلاش هستیم که خود را در مدیریت آن به روز کنیم. در حال حاضر ، بحث در مورد لوله گذاری زودرس در مقابل اواخر و استفاده از NIV در مقابل تهویه تهاجمی است. اگر کمبود اکسیژن با COT قابل تسکین نباشد، HFNC به عنوان یک خط درمان اضافی به مدیریت بالینی بیماران COVID-19 اضافه شده است.


این روش درمانی قبلاً برای عفونت های H1N1 مورد استفاده قرار گرفت و مشاهده شد که هیچ یک از کادر پزشکی به این عفونت آلوده نشده اند. COVID-19 همچنین یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و از طریق هوا است. نگرانی ها در مورد تولید آئروسل در طول HFNC افزایش یافته است زیرا در بیانیه سازمان بهداشت جهانی توصیه می شود از اقدامات احتیاطی در هوا در طول درمان بیماران COVID-19 استفاده شود.

با استفاده از یک کانول مناسب بینی ، تولید آئروسل به حداقل می رسد ، در نتیجه محبوبیت آن افزایش می یابد. حتی اگر برخی مطالعات خطر کم انتشار آئروسل را نشان داده اند ، توصیه می شود از HFNC در شرایط فشار منفی استفاده کنید ، مریضی که ماسک جراحی دارد. علاوه بر این ، کارکنان مراقبت های بهداشتی که از چنین بیمارانی مراقبت می کنند باید از تجهیزات محافظتی شخصی استفاده کنند.

آمار جهانی کرونا در ایران :
https://news.google.com/covid19/map?hl=en-US&mid=/m/03shp&gl=US&ceid=US:en